مشتری گرامی
ما معتقدیم نظرها و پیشنهادهای شما، ما را در ارائه خدمات بهتر یاری می کند. ازاینکه وقت گرانبهای خود را صرف تکمیل این پرسشنامه می کنید، از شما سپاسگزاریم.
1-میزان رضایت خود را از خدمات بانک صنعت و معدن در هر یک از موارد زیر بیان فرمایید.
Top of Form
خیلی راضی |
راضی |
تا حدی راضی |
تا حدی ناراضی |
ناراضی |
خیلی ناراضی |
|
ارائه خدمات درست و بی نقص |
|
|
|
|
|
|
سرعت ارائه خدمات |
|
|
|
|
|
|
دانش و مهارت کارکنان بانک |
|
|
|
|
|
|
فهم سؤالات مشتریان و پاسخ مناسب به آن |
|
|
|
|
|
|
برخورد کارکنان بانک |
|
|
|
|
|
|
پاسخ به پیگییری تلفنی مشتری |
|
|
|
|
|
|
2-شما مشتری کدامیک از خدمات بانک صنعت و معدن هستید؟
دریافت و پرداخت وجه |
انواع اعتبار اسنادی |
تسهیلات کوتاه مدت |
تسهیلات بلند مدت |
کارت الکترونیک |
انواع ضمانت نامه |
حوالجات و چکهای بانکی |
حساب های سپرده |
خرید و فروش ارز |
روابط کارگزاری |
سایر: |
3-خدمات بانکی مورد نیاز خود را عمدتاً از کدام بانک دریافت می کنید؟
بانک صنعت و معدن |
سایر بانک ها: |
بانک(لطفاً نام ببرید): |
4-دلایل ارتباط بیشتر شما با بانکی که در بند(3) انتخاب کرده اید، کدام است؟
ارتباط دوستانه کارکنان |
کارمزد کمتر،تسهیلات یا سود بیشتر به سپرده ها |
تنوع خدمات |
سرعت ارائه خدمات |
مشاوره و راهنمایی مناسب |
اهمیت بیشتر به نظر مشتری |
برخورداری از شعب بیشتر |
خدمات الکترونیک |
انحصار در ارائه خدمات |
فرآیند مناسب ارائه خدمات |
سایر: |
5-لطفاً دیدگاه خود را در مورد هر یک از موارد ذیل در بانک صنعت و معدن بیان
فرمایید.
|
خیلی عالی |
عالی |
تا حدی مناسب |
تا حدی نا مناسب |
بد |
خیلی بد |
محل استقرار شعبه |
|
|
|
|
|
|
نمای ظاهری شعبه |
|
|
|
|
|
|
نظم و انضباط شعبه |
|
|
|
|
|
|
نحوه استقرار کارکنان درون شعبه |
|
|
|
|
|
|
مرتب بودن میز کارکنان |
|
|
|
|
|
|
6-لطفاً هر گونه نظر و پیشنهاد خود را برای بهبود خدمات بانک صنعت و معدن بیان
فرمایید.
7-در صورت تمایل مشخصات خود را بیان فرمایید:
نام و نام خانوادگی: |
شغل: |
تلفن تماس: |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پرسشنامه نظرسنجی از جامعه هموطن گرامی |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بررسی عوامل مؤثر بر تجهیز منابع بانکی :مطالعه موردی(شعب بانک رفاه شهر اصفهان)
سعید دائی
کریم زاده – استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان. پست الکترونیک : karimzadeh@khuisf.ac.ir
محمد علیمرادی ریزی – عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان. پست
الکترونیک : alimoradi@khuisf.ac.ir
حجت الله حبیبی پور – نویسنده مسئول.کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه آزاد
اسلامی واحد خوراسگان. پست الکترونیک Hojat2008habib@gmail.com
TMBAچکیده
این مطالعه به بررسی عوامل مؤثر بر تجهیز منابع بر حسب اهمیت و اولویت در شعب بانک
رفاه شهر اصفهان می پردازد. تحقیق از نظر هدف کاربردی و روش آن توصیفی- پیمایشی
است. جامعه آماری پژوهش در برگیرنده مشتریان شعب بانک رفاه شهر اصفهان می باشد.
حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد ۳۸۴ نفرمحاسبه شد که به صورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند.
ابزارجمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته می باشد. روایی محتوایی پرسشنامه از
نظر اساتید وکارشناسان مثبت ارزیابی گردید. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از
ضریب آلفای کرونباخ به میزان ۸۲/۰
محاسبه شد. با استفاده از آمار توصیفی و روش های آماراستنباطی (آزمون t تک متغیره و
آزمون رتبه ای فریدمن) اطلاعات تجزیه و تحلیل شدند. نتایج به دست آمده از این
تحقیق نشان داد که تمامی پنج عامل در نظر گرفته شده در تحقیق بر تجهیز منابع در
شعب بانک رفاه بیش از حد متوسط تأثیرگذار بودند. عوامل خدماتی، عوامل فیزیکی،
عوامل ارتباطی و انسانی، عوامل مالی و عوامل وابستگی سازمانی به ترتیب عوامل تاثیر
گذار در جذب منابع بوده اند.
واژه گان کلیدی: منابع بانکی، تجهیز منابع، بانک رفاه .
۱- مقدمه
تجهیز منابع همواره اصلیترین وظیفه سیستم بانکی بوده است. بانکها وجوه مازاد را
جمعآوری و با دادن وام به متقاضیان، وظیفه سنتی خود یعنی واسطهگری را میان سپردهگذاران
و وامگیرندگان ایفا می نمایند. معمولاً در فعالیت های یک بانک، جذب منابع مالی از
اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، زیرا موفقیت در این زمینه می تواند عاملی برای
موفقیت در سایر زمینه ها باشد، جذب منابع مالی برای هر بانک و سیستم بانکی هم به
عوامل برون سازمانی و هم به عوامل درون سازمانی مربوط می شود، لذا شناخت این عوامل
و میزان تأثیرگذاری هر کدام از آنها برای موفقیت در این زمینه مهم و اساسی است. در
این مقاله عوامل مؤثر درجذب منابع بانکی که تحت تأثیر عوامل داخلی و قابل کنترل
مدیریت می باشد، مورد مطالعه قرار می گیرد.
۲- بیان مساله
گر چه عواملی چون صنعتی شدن جوامع، گسترش و تحول در فعالیت های اجتماعی و در نتیجه
پدیدار شدن نیازهای جدید از عوامل مهم و اثر گذار در ایجاد و گسترش نهادهای مالی
بوده اند ولی توسعه و پیشرفت های اقتصادی نیز یکی از مهمترین عوامل در گسترش و تحول
این نهادها به شمار می روند، در واقع نهادهای مالی جهت تسهیل در پیشرفت های دیگر
نهادهای اقتصادی شکل گرفته اند و لذا می توان عنوان نمود وجود نهادها و بازارهای
مالی پیشرفته همراه با به کارگیری روش های نوین، با درجه توسعه یافتگی یک کشور
ارتباط مستقیم دارد. در این شرایط جذب بیشتر منابع مالی و رقابت مؤثر در جذب این
منابع توسط گروه های مختلف بانکی از موضوعاتی است که مورد توجه نهاد های مالی و
اعتباری قرار داشته و دارد. البته گرچه بلافاصله پس انقلاب با حذف بانک های خصوصی،
همۀ گروه های بانکی زیر نظر دولت اداره شدند، ولی کم و بیش در جذب بیشتر منابع
مالی با یکدیگر به رقابت پرداخته اند. امروزه به جز رقابت بین گروه های بانکی
دولتی و خصوصی موجود، ایجاد بانک های خصوصی جدید، مؤسسات مالی و اعتباری جدید و
همچنین گسترش دامنه فعالیت مؤسسات قرض الحسنه نیز مزید بر علت شده و لذا در سیستم
بانکی کشور در جذب منابع مالی به رقابت پرداخته اند (رازانی،۱۳۸۲). در این مطالعه به عنوان نمونه عوامل درون سازمانی مؤثر بر جذب
منابع در شعب بانک رفاه شهر اصفهان از دیدگاه مشتریان آن مورد بررسی، شناسایی و
رتبه بندی قرار می گیرد. عوامل مؤثر مورد بررسی عبارتند از : عوامل خدماتی، عوامل
فیزیکی، عوامل ارتباطی و انسانی، عوامل مالی و عوامل وابستگی سازمانی .
در جهان امروز جذب منابع مالی آنقدر برای بانک ها مهم و حیاتی می باشد که رقابت
بسیار شدیدی در این زمینه بین آنها ایجاد نموده است. یکی از شواهد عمده ارائه خدمات
نوین، جلب اطمینان و توجه و تشویق بیشتر مردم برای سپرده گذاری در بانک ها می
باشد. در این راستا و طی چند دهه اخیر زمینه های جدیدی جهت جذب بیشتر منابع بانکی
و ارائه خدمات بهتر و سریع تر به مشتریان به وجود آمده است. بنابراین ضرورت دارد
با بررسی ابعاد و عوامل مؤثر بر جذب منابع بانکی بتوانیم هر چه بهتر و بیشتر و
کاراتر از این منابع، استفاده بهینه نمائیم.
مسأله مهم در نظام پولی و بانکی، نحوه تجهیز منابع مالی و سپس تخصیص و توزیع آن در
بخشهای مختلف اقتصاد و بین فعالان اقتصادی و نیز مسیرهایی است که حجم پول موجود
وارد سیستم اقتصادی شده و در آن گردش میکند. با توجه به وظیفه نظام بانکی در
تجهیز منابع مالی و تخصیص بهینه آن در سیستم اقتصادی، هرچه نظام بانکی در تجهیز
منابع مالی و تخصیص آن در فضای رقابتی و به صورت کارآتری عمل نماید، میتوان شاهد
کاهش هزینههای تولید و بهبود امر تولید و اشتغال و رشد اقتصادی بود؛ در غیر این
صورت، عدم کارآیی نظام بانکی در تجهیز و تخصیص بهینه منابع مالی منجر به اتلاف
منابع و دامن زدن به رکود اقتصادی می گردد(رمضانی،۱۳۸۵).
عوامل درون سازمانی مؤثر بر جذب
منابع:
در یک تقسیم بندی کلی عوامل مؤثر بر جذب منابع بانکی را می توان به دو دسته عوامل
درون سازمانی و برون سازمانی تقسیم نمود. عوامل برون سازمانی عوامل غیر قابل کنترل
مدیریت بانک است و عواملی نظیر نرخ تورم، نرخ رشد عرضه پول، درآمد ملی، رشد
اقتصادی، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی و سیاست های بانک مرکزی را شامل می شود.
عوامل درون سازمانی را در یک تقسیم بندی کلی می توان به عوامل خدماتی، عوامل مالی،
عوامل ارتباطی و انسانی، عوامل فیزیکی و عوامل وابستگی سازمانی تقسیم نمود. در
ادامه هر یک از عوامل بطور مختصر تبیین می گردد.
عوامل خدماتی
الف: تنوع خدمات بانکی: بهبود خدمات و تنوع سازی آن در سیستم بانکی می تواند هم به
سودآوری و بهره وری بانک ها بیانجامد و هم باعث جذب منابع بیشتر شود. از این رو
بایستی خدمات بانکی را بهبود بخشید و راهی است که تمام بانک های موفق دنیا آن را
آزموده و نتیجه هم گرفته اند. (تحویلداری،۱۳۸۶).
ب: کیفیت خدمات بانکی: با توجه به ویژگی ناملموس بودن خدمات، یکی از راههایی که
یک بانک میتواند با توسل بدان خود را از سایر رقبا متمایز کند، ارائه کیفیت
خدماتی برتر نسبت به آنهاست. ارائه خدمات با کیفیت، موجب ایجاد مزیت رقابتی برای
بانک شده و سرانجام سود بالاتری را به ارمغان میآورد. برای دستیابی به این هدف
کافی است به انتظارات مشتریان از کیفیت خدمات، پاسخ مناسبی داده شده یا از آن پیشی
گرفته شود(ابراهیمی و همکاران، ۱۳۷۶،
ص ۲۲۳).
ج: خدمات بانکداری الکترونیکی: با توجه به تنوع مدل های بانکداری الکترونیکی در
دنیا که روز به روز نیز بهینه می شوند، اگر نتوان از فرصت ها و بسترهای موجود به
نحو مطلوبی استفاده نمود، قطعاً در آینده ای نزدیک با چالش های بسیاری برای توسعه
اقتصاد دیجیتالی که پایه و اساس آن را بانکداری الکترونیکی تشکیل می دهد، مواجه
خواهیم شد(یزدانی و دهنوی ،۱۳۸۴).
د: مهارت های تخصصی کارکنان: استفاده ازکارکنان مجرب و با روابط عمومی مناسب که
دارای سوابق وتحصیلات مرتبط باشند به منظورکاهش میزان اختلاف عملکرد بانک با
انتظارات مشتریان درخصوص ارائه خدمات، حائز اهمیت است.زیرا که ارائه خدمات بانکی
بستگی مستقیم به قابلیت نیروی انسانی شاغل در این صنعت داشته و یکی از مؤلفههای
اساسی افزایش و ارتقای کارایی محسوب میشود. (یزدانی و دهنوی،۱۳۸۴).
عوامل مالی
الف: تسهیلات پرداختی: وظیفه اصلی بانکها واسطهگری وجوه است، به این معنی که از
یکسو وجوه را از سپردهگذاران دریافت کرده و از سوی دیگر، این وجوه را در قالب
تسهیلات به متقاضیان پرداخت میکنند. دارندگان وجوه مازاد، با سپردهگذاری در بانک
عملاً وجوه خویش را به بانک قرض داده و نرخ سود معینی دریافت میکنند. متقاضیان
تسهیلات نیز در ازای پرداخت سود معینی از بانکها قرض میگیرند. طبیعی است که
مابهالتفاوت بهره پرداختی به سپردهگذاران و سود دریافتی از گیرندگان تسهیلات،
سود بانک را تشکیل میدهد (یزدانی و دهنوی،۱۳۸۴)
ب: نرخ سود پرداختی به سپرده ها: سپرده گذاری مردم نزد بانک ها از دو لحاظ دارای
اهمیت می باشد: اول آن که پولی که مردم به بانک ها می سپارند، قدرت وام دهی بانک
ها را افزایش می دهد و لذا بانک ها می توانند از محل پس اندازهای جمع آوری شده وام
های جدید بیشتری در جهت امور تولیدی و سرمایه گذاری تامین کنند. دومین اهمیت
افزایش سپرده های مردم نزد بانک ها این است که وقتی مردم ترجیح دهند پول خود را
نزد بانک ها نگهداری نموده و کمتر برای خرج آن اقدام نمایند، از حجم پول در گردش
کاسته شده که این امر باعث کاهش نرخ تورم و در نتیجه افزایش قدرت خرید مردم می
گردد. (خضرا ، ۱۳۸۵).
ج: جوائز پرداختی به سپرده گذاران قرض الحسنه: قرعه کشی شبکه بانکی بایستی به نحو
مطلوبی در جذب نقدینگی مردم و هدایت سرمایه های سرگردان به سوی بانک ها مؤثر باشد
و از سوی دیگر انتظارات سپرده گذاران حسابهای قرض الحسنه اغلب برآورده شود. همچنین
میزان جوایزی که بانک ها در نظر می گیرند، بایستی نسبت به سپرده های مردمی در خور
توجه باشد (حسینی،۱۳۸۳).
عوامل ارتباطی و انسانی
الف: تبلیغات: امروزه یکی از شاخصهای تضمین سوددهی واحدهای تولیدی و بنگاه های
تجاری ارائه طرحهای موفق تبلیغات است. هدف تبلیغات عبارت است از تشریح جایگاه و
معرفی توانمندی های یک بانک و ایجاد روشنگری های لازم در مورد شرایط و موقعیت
منحصر به فرد آن بانک در زمینه ارائه خدمات به مشتریان. یک تبلیغ بانکی چه رادیویی
و چه تلویزیونی باید خود را در بین تبلیغات دیگر جای دهد، سپس باید ارتباط خود را
با مخاطب برقرار سازد. در عین حال، تبلیغ خدمات بانکی باید به نحو موفق و درستی آن
را معرفی کند(حسینی ،۱۳۸۰).
ب: رفتار و نحوة برخورد کارکنان بانک با مشتریان: امروزه سازمان هایی در عرصه
رقابت موفقتر خواهند بود که در برآوردن نیازها و خواستههای مشتریانگوی سبقت را
از سایر رقبای بازار بربایند. به تعبیر دیگر در فلسفه جدید بازاریابی یعنی
مشتریگرایی، مرکز توجه به مشتریان بوده و از دیـد مشتریان به مسائل نگاه میشود
(منصوری و یاوری، ۱۳۸۳).توجه به مشتری و بازار یکی از برجسته
ترین نقاط عطف در فعالیت های بانک ها بود که در کنار دیگر تدابیر اتخاذ شد و زمینه
رشد و
بالندگی بانک ها را فراهم آورد(خاوری، ۱۳۸۹).
د: اطلاع رسانی مناسب و ارائه آموزش به مشتریان: اطلاع رسانی و ارائه آموزش های
لازم به مشتریان را می توان از زوایای مختلفی بررسی نمود. ولی آنچه که بیشتر
ازهمه، لازم و ضروری جلوه می کند یادگیری و آموزش خدمات بانکداری الکترونیک است.
مزایای اطلاع رسانی مناسب و ارائه آموزش به مشتریان نه تنها منجر به کاهش هزینه ها
می شود بلکه می توان به آثار اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی همچون کاهش هزینه چاپ
اسکناس، بهداشت و کنترل اشاره نمود(خضرا ،۱۳۸۵).
و: ویژگی های فردی مناسب کارکنان: کارکنان بانک ها نیز همانند سایر افراد جامعه
دارای روحیات و ویژگی های فردی منحصر به فرد خویش هستند ولی آنچه که بیشتر نمود
پیدا می کند اثر این ویژگی ها بر مشتریان بانک است که به نحو فزاینده ای باعث جذب
بیشتر مشتریان در شعب بانک می شود. ویژگی های فردی مناسبی همچون ظاهر مناسب و
مرتب، توجه به نظرات مشتریان، امانت داری و صداقت، مردم داری و تواضع بایستی
همواره مدنظر کارکنان و پرسنل بانک قرار گیرد.
عوامل و شرایط فیزیکی
الف: محل استقرار شعب بانک: باتوجه به افزایش و شدت رقابت، ارائه خدمات در مکان و
محلهای مورد نظر مشتریان عاملی تعیینکننده درجذب و نگهداری مشتریان است. به همین
دلیل امروزه بانکها و دیگر سازمان های خدماتی به ایجاد شعب در مناطق مختلف
پرداختهاند تا ضمن ارائه خدماتی بهتر، حوزه وسیعتری را تحت پوشش قراردهند(روستا،۱۳۸۰، ص۴۰ ).
ب: تعداد شعب بانک: طی سال های اخیر و به ویژه با ورود بانک های خصوصی به عرصه
فعالیت شاهد رقابتی شدید در تأسیس شعبه های بانکی بوده ایم که این وضعیت که بیشتر
جنبه رقابتی پیدا کرده است. در این شرایط بانکی موفق است که بتواند با آینده نگری
تعادل منطقی و مناسبی را بین توسعه فیزیکی و توسعه مجازی خود فراهم کند تا در
رقابت های آینده که قطعاً تعداد شعب شاخص مهمی در آنها نیست موفق تر عمل کند(خضرا
،۱۳۸۵).
ج: طراحی و زیبایی فضای داخلی و خارجی شعب: یک محیط خوب، میتواند بر رشد ارزش های
کارکنان و افزایش توان و بهرهوری آنان اثرگذار باشد. در بانکداری نوین این امر از
دغدغههای مدیران اجرایی و مدیران ارشد بانکها میباشد. بانکها برای جذب بیشتر
منابع مالی مشتریان میبایست به محیط های کاری مناسب که دارای شاخص های محیط کاری
از نظر فیزیکی، روانی واجتماعی باشد مجهز شوند (ونوس، ۱۳۸۳).
د: امکانات فیزیکی شعب بانک: امکانات فیزیکی شعب بانک باعث سهولت فعالیت مشتریان و
کارکنان شعب بانک می شود. امکانات و ویژگیهای فیزیکی مختلفی را بانک بایستی مد
نظر داشته باشد که می توان به برخی از این موارد اشاره نمود: داشتن فضای کافی شعبه
برای ارائه خدمات، مبلمان مناسب جهت سالن انتظار مشتریان، سهولت دسترسی به وضعیت
حساب توسط مشتری، سهولت پارک خودرو مشتری، امکان استفاده از دستگاه خودپرداز و
دسترسی مناسب به ملزومات موردنیاز (عبدالباقی و همکاران، ۱۳۸۳).
عوامل وابستگی سازمانی
الف: پرداخت حقوق و مزایای کارکنان سازمان تأمین اجتماعی توسط بانک رفاه: جامعة
تحت پوشش بانک رفاه شامل طیف گسترده ای از کارکنان و جامعه تحت پوشش بسیاری از
نهادهای مانند سازمان تامین اجتماعی است که حقوق و مزایای خویش را از بانک رفاه
دریافت می کنند و کلیه امور بانکی خویش را در بانک رفاه انجام می دهند که باعث می
شود افراد احساس وابستگی و تعلق خاطر خاصی به بانک پیدا می کنند، به نحوی که خود
را جزئی از آن می دانند (فاطمی نوش آبادی،۱۳۸٧).
ب: پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی توسط بانک رفاه: در حال
حاضر سازمان تامین اجتماعی بزرگترین نهاد بیمه اجتماعی کشور محسوب می شود که به ۲۸ میلیون نفر از آحاد این کشور را زیر
پوشش دارد که بیشتر بازنشستگان و مستمریبگیران سازمان تأمین اجتماعی نیز با شرایط
فراهم شده توسط این سازمان، حساب دریافت حقوق خود را در بانک رفاه افتتاح نمودند.
(ضیایی، ۱۳۸۷).
ج: دریافت عواید سازمان تأمین اجتماعی توسط بانک رفاه: سازمان تأمین اجتماعی زیر
مجموعه ها و مؤسسات و شرکت های وابسته ای را دارا می باشد که برای سازمان تأمین
اجتماعی کسب منفعت می نمایند. عواید و درآمدی این مؤسسات و شرکت های وابسته
مستقیماً از طریق بانک رفاه به حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز می گردد. این منبع
عظیم می تواند راه گشای بسیاری از کمبود منابع را برای بانک رفاه جبران نماید.
پیشینه تحقیق
مغویی نژاد(۱۳۷۸)در تحقیق خود تحت عنوان«بررسی عوامل
مؤثر برافزایش میزان سپرده گذاری مشتریان در شعب بانک تجارت شهرستان رفسنجان(از
دیدگاه مشتریان)»، به بررسی مهمترین عوامل مؤثر در افزایش میزان سپرده گذاری
ازدیدگاه مشتریان، که از سرمایه های ارزنده بانک محسوب می شوند، پرداخت و به این
نتیجه رسید که عوامل بهبود روابط اجتماعی کارکنان با مشتریان، ویژگی های فردی خوب
و مناسب کارکنان، تبلیغات، میزان سود پرداختی و عرضه خدمات مطلوب، را مهم دانست.
به منظور آزمون فرضیات تحقیق از طریق پرسشنامه و نیز اطلاعات آماری شعب بانک تجارت
شهرستان رفسنجان در سال ۱۳۷۸جمع آوری و سپس با استفاده از روش های
مناسب آماری ارتباط هر یک از عوامل مذکور با میزان افزایش میزان سپرده مورد تجزیه
و تحلیل قرار گرفته است. بنابراین روش تحقیق آن توصیفی- پیمایشی است.
رازانی(۱۳۸۲)در پایان نامۀ خود با عنوان«بررسی و
معرفی روش های جدید و مؤثرجذب منابع مالی در شعب بانک تجارت استان لرستان» به
بررسی عوامل مؤثر در جذب منابع مالی در گروه بانکی تجارت در استان لرستان از قبیل:
ارائه تسهیلات سهل تر، فضای فیزیکی مطلوب، تجدید نظر در شیوه جوائز، اهمیت قائل
شدن برای مشتری، قوانین و مقررات مناسب، جذب منابع بلند مدت و … نموده است و
همچنین به بررسی میزان رقابت پذیری بین گروه های بانکی کشور، بررسی روند متغیرهای
پولی کشور طی دوره (۱۳۸۰-۱۳۷۴) و همچنین عملکرد
بانک مزبور با سایر گروه های بانکی پرداخته است. به طور کلی در این تحقیق، روش
توصیفی- پیمایشی مورد استفاده قرار گرفته است.
خضرا (۱۳۸۵)، در مقاله ای تحت عنوان «عوامل موثر
بر تجهیز منابع مالی کشور» عوامل فن آوری اطلاعات و ارتباطات، مهارت نیروی انسانی
شاغل در بانک ها، تنوع و کیفیت خدمات بانکی، رضایت مشتریان از کارکنان و مطلوبیت
محیط داخلی و محل استقرار شعب در بانکداری نوین ،ابزارهای مهمی هستند که برای جذب
بهینه منابع پولی از آنها استفاده می شود .
ساتریو و زنیوس (۱۹۹۷) چارچوبی را برای الگوبرداری از ابعاد
مختلف عملکردی و الگوبرداری استراتژیک در شعب یکی از بانک های تجاری آمریکا ارائه
نمودند. آنها در تحقیقی که انجام دادند ترکیب الگوبرداری استراتژیک با الگوبرداری
کارایی را برای اولین بار ارائه نمودند.
یونگ و جانگ (۲۰۰۶)، به مطالعه سودآوری بلند مدت در بانک
های تایوان پرداختند و به این نتیجه رسیدند که خدمات بانکی مهمترین عامل در
سودآوری و کسب منفعت برای شعب بانکی مورد مطالعه محسوب می شود. در ادامه کارکنان
بانکها مهمترین و اساسی ترین عامل جهت دستیابی به افزایش سودآوری و کسب منفعت
محسوب شده است.
آبهیمان و همکاران (۲۰۰۹) با مطالعه برخی شعبه های بانک های
بزرگ دولتی هند، عواملی همچون نیروی انسانی، سطح تحصیلات کارکنان، محیط بانک، محل
استقرار و موقعیت مکانی بانک، تبلیغات، قوانین و مقررات دولتی و کاهش دخالت های
دولت در امور بانکی را از عوامل مؤثر بر جذب سپرده های مردم برشمرده اند. به عقیده
آنها مهمترین و اثرگذارترین عامل جذب سرمایه های افراد، نیروی انسانی است.
روش تحقیق
تحقیق حاضر از نوع کاربردی است و روش آن توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری این
تحقیق مشتریان بانک رفاه شهر اصفهان در سال ۱۳۸۹ می باشد. روش نمونه گیری به صورت تصادفی- ساده می باشد. حجم
نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان برابر ۳۸۴ نفر تعیین گردید .(باتوجه به اینکه حجم جامعه تقریباً نامحدود
می باشد، در جدول مذکور برای جامعه بالای (۱۰۰۰۰۰ )عضوی،
۳۸۴ نمونه پیشنهاد شده است.) به منظور
جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. تعداد گویه ها (۲۶) مورد می باشد که بر اساس طیف لیکرت
پنج گزینه ای تنظیم گردید. روایی پرسشنامه از دیدگاه کارشناسان و متخصصان فن مورد
تأیید قرار گرفت و پایایی آن نیز بر اساس ضریب آلفای کرونباخ به میزان ۸۲/۰ بدست آمد که رقم قابل قبولی است.
Iranian Banks List:
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
Bank Keshavarzi (Agricultural Bank) Address:P.O.B.
14155-6395
|
||
|
|
Bank Mellat (Nation’s
Bank) |
||
|
|
|||
|
|
Bank Refah Kargaran
|
||
|
Bank Saderat Iran (The
Export Bank of Iran) |
|||
|
|
|||
|
Bank Tejarat (Commercial
Bank)
|
|||
|
Islamic Economy
Organization (formerly Islamic
Bank of Iran)
Address: 31th
Street,Khaled Islamboli Ave Tehran Iran Export Promotion Centre
of Iran Sanat Va Madan Bank Maskan Bank Eghtesad Novin Bank(EN
Bank) Karafarin Bank Parsian Bank Pasargad Bank Saman Bank Corp Sarmayeh Bank
|
در کشور ایران در حال حاضر بانکهای خصوصی و دولتی که تحت نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران فعالیت دارند به شرح زیر است.
نوشتار اصلی: بانکهای خصوصی در ایران
موسسههای مالی و اعتباری از قوانین بانک مرکزی تبعیت نمیکنند و مهمترین آنها به شرح زیرند.
|
|
• شهر (وابسته به شهرداری تهران) • قوامین (وابسته به نیروی انتظامی) |
بانکهای تجاری ایرانی از دید خارجی
یکی از معتبرترین نشریات بانکی دنیا
که مسایل خاورمیانه را بطور خاص پوشش میدهد، نشریه "دِ بنکر" (1) است.
هر سال هزار بانک
اول دنیا را فهرست کرده و یکی از بانکهای هر کشور را بر اساس پارامترهای خود
به عنوان برترین بانک انتخاب کرده و معرفی مینماید. بانک کشاورزی در ایران از
بقیه بانکها جلوتر بوده و چندین بار به عنوان بانک برتر شناخته شده است. در این
مقاله قصد داریم نگاه نشریه را درباره بانکهای تجاری ایران برای سال 1384 بدانیم.
کاری که یک بار توسط وزارت دارایی و زمان آقای مظاهری انجام شد و دیگر خبری از نقد
و مقایسه بانکها
نشد. توجه داشته باشیم که نسبتها مهمتر از اعداد مطلق هستند. مثلا مقدار بالای
سود به تنهایی ارزش زیادی ندارد بلکه نسبت سود به سرمایه مهمتر و با معنیتر است.
در مقایسه نشریه مزبور بانک صنعت و
معدن و توسعه صادرات نیز آمده بودند که به دلیل تخصصی وغیر تجاری بودن از فهرست ما حذف
گردید. دلیل اصلی اینست که این دو بانک با توجه به ماموریت و کارکرد نمیتوانند در
کنار بانکهای تجاری قرار گیرند و مقایسه شوند. از نظر سرمایه نوع اول بانکهای
تجاری ایران که در 1000 بانک برتر دنیا قرار میگیرند به قرار زیر هستند.
|
|||
رتبه |
نام بانک |
سرمایه نوع اول |
تغییر 1 ساله |
1 |
صادرات |
746 |
72 |
2 |
ملی |
666 |
32 |
3 |
کشاورزی |
643 |
54 |
4 |
ملت |
483 |
27 |
5 |
مسکن |
370 |
59 |
6 |
تجارت |
346 |
42 |
7 |
سپه |
344 |
38 |
8 |
پارسیان |
305 |
434 |
بزرگترین
بانک ایران از نظر سرمایه نوع اول بانک صادرات است و شاید بتوان نتیجه گرفت که
بیشترین خدمت را این بانک به نسبت بانکهای دیگر انجام میدهد. برای سادگی مقایسه
میتوان هر دلار را 10000 ریال فرض کرد. مشاهده میشود که بزرگترین بانک ما هنوز
سرمایه نوع اولش از یک میلیارد دلار فراتر نرفته است. برای مقایسه خوب است بدانیم
که بانک اول فرانسه 61 میلیارد دلار، کانادا 16 میلیارد دلار، آلمان 26 میلیارد
دلار، ایتالیا 34 میلیارد دلار، لبنان 869 میلیون دلار و آمریکا 79 میلیارد دلار
است. تعداد بانکها نیز در کشورهای ذکر شده بسیار زیاد است بطوریکه ژاپن 101 بانک
در فهرست 1000 بانک
دارد و بانکی که نزدیک به بانک صادرات است به نام ستاره ژاپن بوده، 745 میلیون
دلار سرمایه دارد و شصت و دومین بانک ژاپن میباشد.
از نظر دارایی بانکهای تجاری ایران
که در 1000 بانک برتر دنیا قرار میگیرند به قرار زیر هستند.
بانکهای اول ایران از نظر دارایی |
|||
رتبه |
نام بانک |
دارایی |
تغییر 1 ساله |
1 |
ملی |
27524 |
34 |
2 |
ملت |
26439 |
37 |
3 |
صادرات |
18339 |
19 |
4 |
سپه |
15634 |
48 |
5 |
تجارت |
13486 |
30 |
6 |
کشاورزی |
10022 |
48 |
7 |
مسکن |
5010 |
23 |
8 |
پارسیان |
3958 |
263 |
به این ترتیب بانک ملی ایران بیشترین دارایی را در بین بانکهای ایران دارا میباشد. سادهترین تحلیل اینست که هر چه دارایی کمتر باشد و سرمایه بیشتر باشد برای بانک بهتر است. به جدول زیر دقت فرمایید که نسبت سرمایه نوع اول به دارایی را بیان میکند که اعدادی قابل توجه بوده و بالا بودن مقدار آن بالا بودن کارایی بانک را میرساند.
بانکهای اول ایران - نسبت سرمایه به دارایی |
||
رتبه |
نام بانک |
نسبت سرمایه به دارایی |
1 |
پارسیان |
70 / 7 |
2 |
مسکن |
39 / 7 |
3 |
کشاورزی |
41 / 6 |
4 |
صادرات |
07 / 4 |
5 |
تجارت |
57 / 2 |
6 |
ملی |
42 / 2 |
7 |
سپه |
20 / 2 |
8 |
ملت |
83 / 1 |
مشاهده میشود که بانک پارسیان بهترین نسبت را دارد و بانک ملت در بدترین وضعیت نسبت به سایرین به سر میبرد. از نظر سودآوری قبل از کسر مالیات، بانکهای تجاری ایران که در 1000 بانک برتر دنیا قرار میگیرند به قرار زیر هستند.
بانکهای اول ایران از نظر سودآوری |
|||
رتبه |
نام بانک |
سود |
تغییر 1 ساله |
1 |
ملی |
538 |
214 |
2 |
صادرات |
470 |
123 |
3 |
کشاورزی |
214 |
103 |
4 |
ملت |
176 |
137 |
5 |
سپه |
176 |
119 |
6 |
پارسیان |
161 |
563 |
7 |
مسکن |
148 |
7 / 2 |
8 |
تجارت |
97 |
24 |
بانک ملی بیشترین مقدار سود قبل از کسر مالیات را بدست آورده است و بانک تجارت کمترین را. قابل توجه است که بانک پارسیان جلوتر از بانکهای مسکن و تجارت قرار دارد و کمی فاصله با بانک سپه و ملت دارد. اگر به تعداد شعبه، دارایی و سرمایه آن توجه کنیم، مدیریتی در خور تحسین انجام داده است. اما نسبت سود به میانگین سرمایه به قرار زیر است.
بانکهای اول ایران - نسبت سود به میانگین سرمایه |
||
رتبه |
نام بانک |
نسبت سود به میانگین سرمایه |
1 |
ملی |
92 |
2 |
پارسیان |
89 |
3 |
صادرات |
80 |
4 |
سپه |
59 |
5 |
مسکن |
49 |
6 |
ملت |
41 |
7 |
کشاورزی |
40 |
8 |
تجارت |
33 |
مشاهده میشود که بانک ملی در راس و تجارت در انتها قرار دارد. اگر چه پارسیان دوم شده ولی از بانکهای دیگر جلوتر است. نسبت بازگشت دارایی یا نسبت سود به دارایی به قرار زیر است.
بانکهای اول ایران - نسبت سود به دارایی |
||
رتبه |
نام بانک |
نسبت سود به دارایی |
1 |
پارسیان |
07 / 4 |
2 |
مسکن |
96 / 2 |
3 |
صادرات |
56 / 2 |
4 |
کشاورزی |
14 / 2 |
5 |
ملی |
95 / 1 |
6 |
سپه |
13 / 1 |
7 |
تجارت |
72 / 0 |
8 |
ملت |
67 / 0 |
مشاهده میشود که بانک پارسیان در رتبه اول و بانک ملت در رده آخر است. به عبارت دیگر بهترین کارایی متعلق به بانک پارسیان و بدترین کارایی متعلق به بانک ملت است. آخرین جدول ما نسبت هزینه به درآمد است که از اهمیت بالایی برخوردار است.
بانکهای اول ایران - نسبت هزینه به درآمد |
||
رتبه |
نام بانک |
نسبت هزینه به درآمد |
1 |
مسکن |
41 |
2 |
تجارت |
57 |
3 |
پارسیان |
61 |
4 |
ملت |
62 |
5 |
سپه |
67 |
6 |
ملی |
71 |
7 |
کشاورزی |
73 |
8 |
صادرات |
92 |
مشاهده میشود که بانک مسکن از کمترین نسبت هزینه به درآمد و بانک صادرات از بیشترین نسبت برخودردار است. به عبارت دیگر بانک مسکن کاراترین است. رتبه بانکهای ایران در 1000 بانک برتر دنیا به قرار زیر است. این رتبه بندی بر اساس سرمایه نوع اول است.
رتبه بانکهای اول ایران در 1000 بانک برتر دنیا |
||
رتبه |
نام بانک |
رتبه دنیا |
1 |
صادرات |
474 |
2 |
ملی |
525 |
3 |
کشاورزی |
542 |
4 |
ملت |
639 |
5 |
مسکن |
748 |
6 |
تجارت |
773 |
7 |
سپه |
776 |
8 |
پارسیان |
825 |
بانک ملی به دلیل حسابهای دولتی از
ویژگی خاصی برخوردار است که شاید مجبور باشیم آنرا از مقایسه خارج کنیم اما در حال
حاضر در مقایسه ذکر میشود.
(1) The Banker
http://www.thebanker.com/Top-1000-World-Banks
درمراسم اختتامیه جشنواره تخصصی ایـــران بانـــک 2010 برگزار شد :
بانک ملت برترین بانک کشور در حوزه بانکداری الکترونیک شد
تندیس زرین برترین بانک کشور در حوزه بانکداری الکترونیکی در نخستین جشنواره تخصصی ایران بانک 2010 ، به بانک ملت رسید .
به گزارش ستاد خبری نخستین جشنواره تخصصی ایران بانک 2010 ، در مراسم اختتامیه این جشنواره بر اساس نظر کمیته داوران و اطلاعات حاصله از دفتر نظامهای پرداخت بانک مرکزی و تعیین شاخص و وزن هر شاخص ، بانک ملت به عنوان برترین بانک ایران در حوزه بانکداری الکترونیکی شناخته شد و تندیس زرین دریافت کرد.
همچنین کمیته داوران نخستین جشنواره بین المللی ایران بانک 2010 ، تندیس زرین برترین PSP ایران را در بخش تراکنش های موفق و تعداد پایانه های فروش در کل کشور به شرکت " ایران کیش " با دارا بودن 317 هزار پایانه فروش در کل کشور تا پایان آبان ماه اعطا کرد.
تندیس بلورین نخستین جشنواره بین المللی ایران بانک نیز براساس نظر کمیته داوران در بخش اینترنت بانک به بانک تجارت و در بخش Core بانکینگ به بانک کشاورزی و در بخش پایانه های فروشگاهی به بانک صادرات اعطا شد.
در این مراسم از بانک ملی به عنوان بانک نمونه در حوزه تجهیزات و ابزارها با توجه به تعداد دستگاههای ATM در سراسر کشور و تعداد تراکنش روی این دستگاهها با ارائه لوح یادبود تقدیر به عمل آمد .
همچنین تندیس زرین و لوح یادبود در بخش انتخاب بانکهای نمونه استانی به بانک صادرات به عنوان بانک برتر استان مازندران اعطا شد و در بخش معرفی غرفه های برتر نیز از بانک انصار به دلیل ارائه فناوریهای نوین در غرفه خود و بانک توسعه تعاون تقدیر شد.
نخستین جشنواره تخصصی ایران بانک 29 آبان ماه تا دوم آذرماه جاری در شهر ساری با حضور بیش از 20 بانک دولتی و خصوصی و همچنین حضور فعالانه شرکتهای بیمه ای و کارگزاران سراسر کشور برگزار شد و جلوه ای تازه از تنوع و توانایی نظام بانکی و بیمه ای کشور را به نمایش گذاشت.
در مراسم اختتامیه این جشنواره ، کارشناسان متخصص حوزه بانکی در بخش های مختلف سخنرانی کردند که از جمله آن می توان به سخنرانی کارشناس ارشد اداره مبارزه با پولشویی بانک مرکزی در مورد ارتباط پولشویی با بانکداری الکترونیک اشاره کرد.
در این مراسم همچنین شعبانعلی داورپناه دبیر کمیسیون هماهنگی بانکها نیز به ارائه سخنرانی با دورنمای آینده بانکداری الکترونیک پرداخت .
جشنواره ایران بانک 2010 با هدف آموزش و فرهنگ سازی در بانکداری الکترونیکی ، آموزش منابع انسانی در بانکداری الکترونیکی ، راهکارهای اطلاع رسانی عمومی در مورد فناوریهای جدید بانکی ، موانع و چالشهای پیش روی خدمات بانکداری الکترونیکی در ایران، الگوها و استراتژی های بانکداری الکترونیکی، رضایتمندی و عوامل موثر بر رضایت مشتریان بانکها در بانکداری الکترونیک ، چالشهای ارائه خدمات در نظام بانکداری الکترونیکی ایران و روانشناسی امور مشتریان در زمینه بانکداری الکترونیکی برگزار شد.
واحد خبری ستاد برگزاری ایران بانک 2010