بانک ملت از آغاز تا امروز
تاریخچه
متعاقب قانون ملیشدن بانکهای خصوصی در 28/9/58، مجمع عمومی بانکها به استناد ماده 17 لایحه قانونی اداره امور بانکها که در جلسه مورخ 3/7/1358 شورای انقلاب به تصویب رسیده بود، طرح ادغام بانکها را تصویب نمود. بر این اساس بانک ملت قانونا در تاریخ 29/9/58 و عملا از ابتدای سال 1359 از ادغام 10بانک خصوصی قبل از انقلاب، ایجاد و در خدمت مردم قرار گرفت./b>
![]() |
معرفی خدمات بانک ملت
ـ خدمات بانکداری الکترونیکی (خدمات نوین بانکی) شامل موارد ذیل است:
*سامانه حساب جاری الکترونیک ملت (جام)
«جام» نوعی حساب جاری الکترونیک (Online) است که واریز و برداشت از آن در تمامی شعب مجهز به این سامانه امکانپذیر است و مانده حساب در لحظه ثبت عملیات، متاثر خواهد شد.
*سامانه ملت کارت (Mellat card)
حساب ملت کارت نوع جدید و تکامل یافته از حسابهای سپرده سرمایهگذاری کوتاهمدت به همراه کیف پول الکترونیکی بوده که در راستای توسعه و گسترش بانکداری الکترونیکی و همچنین پاسخگویی به نیازهای بانکی مشتریان طراحی و راهاندازی شده است.
متقاضیان با در اختیار داشتن کارتهای هوشمند (smart) صادره قادر خواهند بود تا با استفاده از پایانههای خودپرداز (ATM) و پایانههای POS از خدمات بانکی مانند: برداشت و واریز وجه، انتقال وجوه، پرداخت قبوض برق، تلفن و... بهرهمند گردند.
اتصال سامانههای ملت کارت و جام:
اتصال سامانههای ملت کارت و جام خدمت نوینی از «بانک ملت» است که در راستای تحقق اهداف دولت محترم و به منظور ارائه سرویس و خدمات مطلوب بانکی به مشتریان راهاندازی شده است.
خدمات طرح
با اتصال سامانههای ملت کارت و جام، انتقال مکانیزه وجه از حسابهای جام و ملت کارت به حسابهای جام و ملت کارت خود و دیگران با استفاده از پایانههای خودپرداز امکانپذیر شده است:
مزایا و آثار اجتماعی و اقتصادی طرح
- حذف الزام مشتری به حضور در شعب به منظور انجام امور بانکی خود از جمله واریز و برداشت چه از حساب پرداخت قبوض، دریافت صورتحساب و انتقال وجه از حساب خود به حساب دیگران.
- کاهش حضور اسکناس در حین انتقال وجه و به تبع آن جلوگیری از چاپ اسکناس و جایگزینی پول الکترونیکی در مبادلات و مراودات تجاری و مالی.
- سرویسدهی 24 ساعته به مشتریان از طریق پایانههای خودپرداز بانک ملت در سراسر کشور.
- کاهش حجم قابل توجه ترددها و سفرهای درون شهری و به تبع آن کاهش هزینهها.
- امکان دریافت کلیه خدمات فوق از طریق اینترنت در فاز بعدی پروژه.
بهرهگیری از پایانههای پرداخت الکترونیک (POS) در شعب بانک:
در راستای گسترش و ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات ارائه به دارندگان ملت کارت، نصب و بهرهبرداری از پایانههای پرداخته الکترونیک (POS) در شعب بانک در حال اجرا میباشد. بر این اساس دارندگان ملت کارت با مراجعه به هر یک از شعب بانک ملت و استفاده از پایانههای POS قادر خواهند بود، عملیات مورد نظر خود را تا حصول نتیجه، رهبری نماینده و صرفا در هنگام دریافت و یا واریز وجه، مسوول ذیربط در شعبه (به منظور شمارش و کنترل وجوه)در هدایت عملیات سهیم میشود.
صدور و ارائه بن کارت
«بن کارت»، کارتی است جهت واریز وجوه مربوط به کمکخرید غیرنقدی پرسنل سازمانها و موسسات که در حال حاضر به صورت کاغذی به کارکنان ارائه میگردد.
با ارائه کارت مزبور، کارکنان سازمانها میتوانند با مراجعه به فروشگاههای مجاز دارای پایانه POS و یا در محیط اینترنت نسبت به خرید کالا و خدمات مورد نیاز اقدام نماید.
افتتاح پایگاه شبانهروزی خدمات بانکی (اتوبانک ملت)
پایگاه شبانهروزی شعبه بانک در ایام پایانی سال 84 جهت ارائه خدمات بانکی به صورت Online و شبانهروزی مشتریان با امکانات ذیل افتتاح گردید:
* 4پایانه خودپرداز جهت خودروهای سواری
* 2پایانه خودپرداز برای عابران پیاده
* یک باجه به منظور ارائه خدمات الکترونیکی (نظیر افتتاح حسابهای الکترونیکی، پرداخت چکهای جام، دریافت قبوض و...)
تلفنبانک ملت
با استفاده از این خدمت، مشتریان بانک می توانند کلیه اطلاعات مربوط به حساب قرضالحسنه جاری، پسانداز و سپرده سرمایهگذاری کوتاهمدت خود را در هر لحظه و از هر نقطه دنیا از طریق برقرارکردن ارتباط تلفنی و دورنگار دریافت نمایند. برای استفاده از این خدمت، مشتریان میتوانند با مراجعه به شعب بانک در تهران و شهرستانها بروشور مربوط به نحوه استفاده از سیستم تلفنبانک را اخذ نمایند.
همچنین دارندگان حسابهای جاری، پسانداز و سپرده سرمایهگذاری کوتاهمدت در تهران میتوانند قبوض تلفن ثابت و برق خود را در تمامی اوقات شبانه روز حتی ایام تعطیل از طریق تلفنبانک ملت پرداخت نمایند.
جهت استفاده ازسیستم تلفنبانک ملت، مشتریان گرامی این بانک میتوانند شماره عبور یا رمز مخصوص خود را از شعبی که در آن حساب دارند دریافت و با برقراری تماس با خطوط تلفنی که به این امر اختصاص یافته است نسبت به دریافت خدمات اقدام نمایند.
اینترنت
یکی از ابزارهای مهم در امر اطلاعرسانی و ارائه خدمات به مشتریان بانک، شبکه اینترنت میباشد. امروزه کمتر نهاد و سازمان مالی و غیرمالی معتبر در جهان وجود دارد که نسبت به این پدیده نوین توجهی از خود نشان نداده باشد.
خدمات سایر خدمات بانک ملت نیز به شرح زیر است:
* آتی بانک ملت
* صندوق امانات بانک ملت
* چک مسافرتی
* ایران چک بانک ملت /b>